5 tipů jak efektivně řídit své finance

Do podnikání většina lidí vstupuje s vidinou hodně vydělaných peněz, svobody od protivného šéfa a nezávislosti ve všem, co dělá. Možná to tak ve skutečnosti opravdu je, ale navíc k tomu většinou bez pravidelné výplatní pásky získá i výrazně větší finanční nejistotu.

Udržet si přehled o svých financích v podnikání není snadné, ale zároveň ani nemožné. Pokud chcete vědět jak na to, tady je pár tipů.

1. Zvolte si vhodný systém sledování příjmů a výdajů

Rozhodněte se pro takový, který pro vás bude srozumitelný a jednoduchý na udržování. Jedině tak budete schopni ho pravidelně používat a aktualizovat.

Nemusí to být nic složitého, stačí tabulka v Excelu nebo tužka a papír. Na internetu najdete celou řadu návodů na sestavení svého finančního plánu. Přizpůsobte si ho své konkrétní situaci. A co je hlavní – opravdu ho používejte a pracujte s ním.

2. Evidujte dohromady svoje podnikatelské i osobní/rodinné výdaje

U živnostníků a malých firem nemá moc smysl evidovat tyto údaje odděleně. Protože pokud pokulhává podnikání, musíte sáhnout do osobních nebo rodinných úspor. A naopak když se Vám v podnikání daří, peníze určitě využijete pro svou rodinu.

3. Nejdůležitější jsou hotové peníze neboli „Cash je cash“

Účetní pohled a výkazy jsou jedna věc, hotovost v kase druhá a obojí se může hodně lišit. Měla jsem v praxi klientku, které účetní tvrdila, že je na tom finančně velmi dobře. Podle účetnictví  možná ano, ale ona neměla peníze na zaplacení faktur.

Co je tedy pro vás a vaše podnikání důležitější? Nespoléhejte se na účetní a snažte se svým financím porozumět sami. Jedině tak se vyhnete nemilým překvapením v podobě velkých nedoplatků na povinných odvodech nebo daních.

4. Pravidelně kroťte svoje výdaje

Pokud vaše příjmy v podnikání rostou, je to jistě dobře. To přece chcete. Nenechte ale stejným tempem růst svoje výdaje, jinak se očekávaného zisku nikdy nedočkáte. Je určitě lákavé mít každé dva roky nový model auta nebo si dopřát drahé vybavení kanceláře, ale tímhle způsobem se vám všechny vydělané peníze rozkutálí, ani nebudete vědět jak a kam.

5. Vytvářejte rezervy

Hned od začátku podnikání si stanovte jako hlavní cíl co nejdříve vytvořit rezervu alespoň v řádech statisíců korun. Já vím, zdá se to hodně, ale uvidíte, že se vám s touhle částkou odloženou bokem bude mnohem lépe podnikat i spát.

Pokud to myslíte se svým podnikáním opravdu vážně a chcete získat přehled o svých financích a dát si je do pořádku, objednejte se na individuální konzultaci tady.

Pokud chcete dostávat užitečné tipy a inspiraci jak spravovat svoje podnikatelské finance, zanechte mi  tady e-mail